Συνηθισμένη θρησκευτική εκδήλωση αποτελούσαν και οι λιτανείες σ’ όλα τα χωριά. Οι πιο πολλές βέβαια είταν έκτακτες κι οργανώνονταν σε μέρες αναβροχιάς ή επιδημικής ασθένειας1, επιδρομής ακρίδας, παρουσίας κάμπιας κλπ. Μια φορά όμως το χρόνο, κάθε Μεγάλη Δευτέρα, η λιτανεία είταν καθορισμένη. Πάντως είτε στις έκτακτες, είτε στις τακτικές, οι χωρικοί συγκεντρώνονταν ύστερ’ απ’ το κάλεσμα της καμπάνας, στην εκκλησιά. Εκεί τα παιδιά από 10-18 χρονώ, ή και μεγαλύτεροι κάποτε, σήκωναν κι έπαιρναν στα χέρια όλες τις φορητές εικόνες, εκτός απ’ τις μεγάλες του τέμπλου, κι αμέσως σχηματιζόταν πομπή. Προηγούνταν τα εξαπτέρυγα (μαζί και τα μεγάλα φανάρια απάνω σε κοντό, που είχε κάθε ναός) και ακολουθούσαν οι παπάδες και οι ψάλτες, τα παιδιά με τα εικονίσματα μπροστά στο στήθος κι ο λαός· όλοι νηστικοί. Η πομπή έβγαινε έξω απ’το χωριό, με τους παπάδες και τους ψάλτες να ψέλνουν στο δρόμο, και το λαό να τονίζει κάθε τόσο το «Κύριε ελέησον», «Παναγία βόηθα μας» κλπ. Σε χωριά του νότιου Πηλίου τόνιζαν άλλη επωδό, σε ήχο 2/4:
Κατά την πορεία σταματούσαν και γονάτιζαν όλοι, κοιτάζοντας προς την ανατολή, και διάβαζαν σύντομες ευχές παπάδες και ψάλτες. Έκαναν έτσι ένα μικρό κύκλο έξω απ’την πολίχνη κι επέστρεφαν στην εκκλησιά. Έπαιρναν τ’αντίδωρο και διαλύονταν2.
Πιο αυστηρό χαραχτήρα διατηρούσαν οι έκτακτες λιτανείες, όπου ακολουθούσαν ακόμα και βρέφη στα χέρια, τα σχολειαρόπαιδα (μερικοί πήγαιναν ξυπόλητοι) κι όλοι βέβαια νηστικοί. Εδώ η πομπή μπορούσε να φτάσει έως το μακρυνότερο σημείο της αγροτικής περιοχής του χωριού, αν γινόταν για την ακρίδα, και να κρατήσει όλη μέρα. Με σταθμούς βέβαια και γονατίσματα και ψαλμουδιές3.
Ένα είδος λιτανείας, μπορεί να πει κανείς, αποτελούσαν και κάποιες άλλες θρησκευτικές εκδηλώσεις στο Πήλιο, όπως:
Σε αρκετά δηλαδή χωριά (Ζαγορά8, Άγιος Γεώργιος Νηλείας9, Προμίρι10, Μακρινίτσα11, Άνω Βόλος (πληροφορία του ερευνητή δασκάλου Θανάση Ζέρβα) υπήρχε παλιά συνήθεια να μεταφέρεται ο «άγιος» με τη συνοδεία νεανίδων και άλλων χωρικών, καθώς και καλόγερων, στην πολίχνη όπου υπαγόταν το μοναστήρι. Στην παρυφή της πολίχνης συγκεντρώνονταν οι παπάδες, οι ψάλτες και πολλοί λαϊκοί για να υποδεχτούν τον «άγιο». Αποκεί ο τελευταίος μεταφερόταν, με τη συνοδεία όλων, στο μητροπολιτικό ναό, όπου προβαλλόταν για προσκύνημα. Συνήθως την εικόνα αυτή περιφέρανε, ύστερ’ από λίγες μέρες, σ’ όλα τα σπίτια, κι οι πιστοί πρόσφεραν δώρα (χρήματα, λάδι, αλεύρι κ.ά.).
Όταν περνούσαν σαράντα μέρες, συνήθως, γινόταν η αντίστροφη πορεία, κι ο «άγιος» μεταφερόταν πάλι στο μοναστήρι του. Μεταφέρω εδώ μια σχετική λαϊκή αφήγηση από μια τέτοια συνήθεια του χωριού «Άγιος Γεώργιος» Νηλείας12:
«Τουν «Ἃγιου» (την εικόνα των Ταξιαρχών απ’ το ομώνυμο μοναστήρι) τούν κατέβαζαν μέ μεγάλ’ συνοδεία, ὅταν ἦταν παπᾶς στού μουναστήρ’ ἡ Παπαχρήστους, τού χ’μώνα στ’Μεγα- σουτήρα (το άλλο μοναστήρι της Αγίας Σωτήρας) στά Κανάλια κί τούν ξανανέβαζαν στού μουναστήρ’ ύστερα ἀπ’ τού Πάσχα. Κουντά ὅμους ἀπ’ τούν πόλεμου, ὅταν ρήμαξε ἡ Μεγασουτήρα, τούν ἔφερνε ἡ Κοινότητα γι’ ἀσφάλεια στή Βαγγελίστρια στ’ ν Ἀπάν’ τ’ Γατζέα τού χ’μώνα. Κί τ’ ἀνεβουκατέβασμα τοῦτο τ’ς εἰκόνας γένουνταν πιά δίχους ψαλμουδιές, λιβάνια καί «κύριε ’λέησον». Ἂλλαξε ἡ κόσμους κουντά ἀπ’ τού μπόλεμου, σκλήρυνε, απίστ’σε. Γιά τ’ αὐτό, φαίνεται μάς βαρέθ’κε κι ἡ Ἃγιους -ἡ Θεός νά με σ’χωρέσ’- κί πήρε τά μάτια τ’ κι έφυγε ...».
Εντυπωσιακή είταν και η τελετή μεταφοράς της εικόνας της Παναγίας -Πέμπτη μετά το Πάσχα- από τόν Άνω Βόλο (ή την Άλλη Μεριά), όπου φυλαγόταν για ένα χρόνο, στο ναό της απάνω στο λόφο της Γορίτσας (Ζωοδόχος Πηγή). Την έπαιρναν καβαλάρηδες και με τη συνοδεία κλήρου, ιεροψαλτών και πιστών από τον Άνω Βόλο, Μακρινίτσα, Πορταριά κλπ. την πήγαιναν πρώτα στην Άλλη Μεριά. Όλο το χωριό εδώ με τους ιερείς του, υποδέχονταν την εικόνα και την οδηγούσαν στη μητρόπολή του. Διαβαζόταν δέηση και γινόταν το προσκύνημα. Τη σήκωναν πάλι και στην παρυφή της Άλλης Μεριάς την παράδιναν σε άλλα χέρια, σε Ανωβολιώτες, που θα την πήγαιναν στη Γορίτσα. Όταν τέλειωνε όμως το πανηγύρι την επομένη της Διακαινησίμου, η εικόνα μεταφερόταν με την ίδια διαδικασία, στον Άνω Βόλο (ή την Άλλη Μεριά), όπου την τοποθετούσαν στη θέση της στο ναό. Όλα τα χωριά της περιοχής, αλλά και ο μικρός τότε Βόλος κάτω, είταν στο πόδι, και η χαρά τους επισφραγιζόταν με χορούς στις πλατείες.