Άλλοι δυο τύποι χτισμάτων, που διακρίνουμε στο Πήλιο της Τουρκοκρατίας, είναι οι βρύσες και κάποια γεφύρια. Τις πρώτες τις συναντούμε παντού: Σε πλατείες χωριών, σε αυλές και δρόμους, σε ρέματα και πλαγιές, σε δάση και σε ξέφωτα. Άλλες κοντά σε καλύβια ή ρημοκλήσια και μοναστήρια κι άλλες σε ερημικές τοποθεσίες. Οι περισσότερες απ’αυτές ανήκουν στον τύπο της ανοιχτής βρύσης. Οι υπόλοιπες είναι σκεπαστές με μικρό πλακοσκέπαστο στέγαστρο μπροστά, στηριγμένο σε δυο ξύλινες ή χτιστές ή (σπανιότερα) μαρμάρινες κολόνες. Εξαίρεση αποτελούν η «Τρανή βρύση» του Προμιριού (τρουλωτή), η «Μεγάλη βρύση» στην Μπιρ (σήμερα: Καλλιθέα) και δυο - τρεις ακόμα, γιατί εδώ έχουμε ορθογώνια χτίσματα.
Στην πρόσοψη, και στους δυο τύπους των βρυσών, δημιουργείται συνήθως τυφλή αψίδα - σπάνια διπλή - μες στην οποία ξεχωρίζουν το κανάλι, μαρμάρινο ή πέτρινο, απ’ όπου τρέχει το νερό, μια ή δυο «παραθύρες», μικρές δηλαδη κοιλότητες για να μπαίνει το σαπούνι, ένα λυχνάρι τη νύχτα κ.ά., και σε αρκετές βρύσες κάποια λιθανάγλυφα. Η κατάληξη, τέλος, του χτίσματος είναι άλλοτε οριζόντια κι άλλοτε τριγωνική1.
Από τα 1865 κατασκευάζονται και νεοκλασικές βρύσες όχι όμως σ’ ολόκληρο το Πήλιο. Στο βόρειο και στο νότιο τμήμα δεν θα συναντήσουμε καμιά. Πάντως όλες αυτές είναι ανοιχτές, εξόν από τη βρύση σας Πινακάτες, που σκεπάζεται με μικρό μαρμάρινο στέγαστρο.
Τα γεφύρια τα έχουμε σε πολύ μικρό αριθμό. Είναι όλα σχεδόν μονότοξα2, εκτός από τα ξύλινα βέβαια, που προτιμούνταν, γιατί κατασκευάζονταν ευκολότερα.
Τα εικονοστάσια, κατασκευές μικρές με τετράγωνη ή ορθογώνια κάτοψη, χτίζονταν πάντα δίπλα σ’ένα δρόμο ύστερ’ από ένα όνειρο3.
Οι κατασκευαστές των πηλιορίτικων χτισμάτων είταν ντόπιοι4 και ξένοι. Οι πρώτοι περιορίζονταν στα μικρότερα έργα: Μονόροφα ή το πολύ διόροφα σπίτια, μικρές εκκλησίες, βρύσες, γεφύρια κλπ. Για τα μεγάλα έργα οι Πηλιορίτες προτιμούσαν ξένες κομπανίες, κυρίως από την Ήπειρο, που είχαν κατασκευαστικές δυνατότητες εξαιρετικές. Ήδη στα 1740 επισημαίνουμε στη Ζαγορά τον Θεόδωρο Ζουπανιώτη στη συντροφιά των μαστόρων, που ανεγείρανε το ναό της Αγίας Κυριακής5. Αλλά ο σημαντικότερος απ’ όλους τους ξένους πρωτομαστόρους, που εργάστηκαν στο Πήλιο, είταν ο Δήμος Ζηπανιώτης, όπως είδαμε και παραπάνω, που κάλυψε με την παρουσία του το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα.